ריצוף שירותים, מה האפשרויות ואיך בוחרים ביניהן

31.1.2019 שתף

כשרואים תמונות של בתים מעוצבים, בדרך כלל מתעכבים על חללים ציבוריים, מטבח, חדרי שינה וחדרי אמבט. חדרי השירותים נוטים להידחק הצידה – אולי מאחר ואצל רבים מאיתנו הם נתפסים כפונקציונאליים, ופחות חשוב לנו כיצד בדיוק הם נראים ומה הרושם שהם יוצרים אצל מי שנכנס ומשתמש בהם. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי שירותים נאים ואסתטיים מעידים על תשומת לב לכל אזור בבית, ואורחים המשתמשים בשירותים יזכרו שאצלכם אפילו חדרי השירותים מעוצבים, מעבר לניקיון ולרמת ההיגיינה. הנה לפניכם סקירה קצרה של סוגי האריחים המיועדים לריצוף שירותים, מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם ואיך תבחרו את הריצוף המתאים ביותר לחדרי השירותים בבית.

ריצוף שירותים

אריחים קרמיים
אריחים קרמיים הם אופציה טובה למקומות שונים בבית, והם עשויים להיות הפתרון הטוב ביותר גם לחדר השירותים שלכם. אריחים כאלו לא סופגים נוזלים, הם עמידים, עלותם נמוכה יחסית והם מגיעים במגוון גדול של צבעים ודוגמאות. חשוב לזכור כי אריחים קרמיים עלולים לאבד מיופיים עם חשיפה לחומרי ניקוי. אריחים קרמיים מזוגגים (יש עליהם שכבת זכוכית דקה) שומרים טוב יותר על המראה, אך יסדקו או ישברו בקלות אם ייפול עליהם עצם כבד מספיק.
ניתן לבחור אריחים בעלי טקסטורה דמויית עץ, אשר מעניקה מראה חמים, או ללכת על אריחים שמשלימים את חיפוי הקיר בחדר השירותים עצמו, בחדרי האמבט או באזור בחוץ.

אריחי ויניל
אריחי ויניל הם הנפוצים ביותר בחדרי שירותים. הם קלים להתקנה, אינם נוטים להישבר או להיסדק ומחירם נמוך יותר אפילו מזה של אריחים קרמיים. מבחינת מראה, הם נחשבים מרשימים פחות מאשר אפשרויות ריצוף אחרות לשירותים, אך אם בוחרים גוון נכון – אפשר להתאים את הריצוף לקירות המחופים אריחים יוקרתיים יותר.

ריצוף אבן
ריצוף באריחים מאבן טבעית, כגון שיש, אבן סיד (Limestone)  וציפחה (slate) ממשיכים לצבור פופולאריות בארץ ובעולם. האריחים מגיעים בגימורים שונים, וחשוב לזכור כי מי שבוחרים טקסטורה מחורצת מרוויחים רצפה שנוח לעמוד עליה, והסיכוי להחליק על פניה נמוך, אך קשה יותר לנקות אותה, ומים אשר ניתזים עליה מצטברים – כך שהיא מתייבשת לאט יחסית.

אריחי גרניט
לגרניט תכונות טובות יותר מלאריחים קרמיים, הם נאים יותר ומגיעים במגוון דוגמאות שמאפשרות יצירת מראה מיוחד ויוקרתי, כאשר נוסף לכך הם גם עמידים יותר מאריחים קרמיים. ריצוף באריחי גרניט פורצלן מתאים לאזורים רבים בבית, כאשר עבור חדרי שירותים מקובל לבחור אריחים במידות קטנות יחסית (אלא אם מדובר בחדר שירותים גדול במיוחד).

פסיפס לשירותים
מאריחי זכוכית קטנים או אריחים קרמיים זעירים ניתן ליצור רצפות פסיפס מיוחדות לשירותים.
פסיפס היא אמנות עתיקה, ולאורך ההיסטוריה היוותה חלק בלתי נפרד בעיצוב מבנים. רצפות פסיפס נחשבו יוקרתיות מאוד בשל היקף העבודה הדרוש כדי לרצף בתשומת לב רבה כל כך. עד לא מכבר, פסיפסים בבתים בארץ שימשו בעיקר כקישוט בחדרי אמבט או בבריכות שחיה. היום אפשר לבחור בין שלל גוונים המאפשרים להיות יצירתיים ולהתאים רצפות פסיפס כמעט בכל מקום, בין היתר גם בחדר השירותים. קיימים פסיפסים מחומרים שונים כגון קרמיקה, זכוכית, קורל, לבה, עץ, חומרים מעורבים וסוגים שונים של אבן.

בבואכם לבחור ריצוף לשירותים, בידקו עם עצמכם איזה מראה אתם רוצים ליצור, התייעצו עם נציגי מכירות של חיפויי קיר וריצוף, הסתכלו בקטלוגים, שמעו על היתרונות והחסרונות של האריחים השונים. בין אם אתם משפצים ומעצבים מחדש את הבית או בוחרים ריצוף לשירותים של בית חדש לגמרי, מומלץ להתייעץ עם מעצב הפנים ואפילו ליצור תמונת מחשב המאפשרת לראות כיצד ייראה החלל עם הריצוף שאנחנו שוקלים לבחור.