תחום עיצוב הפנים – מה הוא כולל?

22.6.2014 שתף

תחום עיצוב הפנים – מה הוא כולל?

מקצוע עיצוב הפנים מכסה מגוון של תחומים, החל משליטה בתורת הצבע הבסיסית וכלה ביכולת לתכנן עיצוב אדריכלי מורכב. תחומים אלה אפשר לחלק לתתי נושאים רבים בעזרת הווריאציות השונות ששלטו בתחום העיצוב לאורך ההיסטוריה, ועל ידי דרכים שונות של עיבוד עיצובי במדינות השונות. משום כך, כאשר מבקשים לכתוב על עיצוב פנים, יש צורך לסנן את שפע המידע ולהתמקד בנושא ספציפי. להלן כמה דוגמאות לנושאים שנכללים בפרקטיקה של מעצב הפנים.

הסגנון הדקורטיבי

עיצוב פנים מכסה מגוון עצום של סגנונות דקורטיביים, ובכלל זה סגנון כפרי, ארט דקו, מודרני אורבני, או ספרדי.

הסגנון הדקורטיבי בא לביטוי בצבעים ובקישוטים שבהם משתמש המעצב לחלקו החיצוני של הבית, ובסוג הטיפול שיקבלו הקירות הפנימיים. לדוגמה, החומר שייבחר לחיפוי קיר בסלון (כמו: בריקים, עץ או פסיפס) יקבע את הסגנון הדקורטיבי של החדר.

עיצוב פנים מצביע על הפרטים האדריכליים שמגדירים את הסגנון הדקורטיבי, כגון סוג התקרה, מסגרות של חלונות בצורת קשתות או חדרים זעירים.

עיצוב הפנים עוסק גם באלמנטים שקשורים לריהוט, בחומרים שמשמשים לבניית הרהיטים ובדרכי הטיפול בעץ (צבע עץ שקוף, אטום וכדומה), במטרה להגיע לסגנון עיצובי מסוים.

שילובי הצבעים

שילובי צבעים עוסקים בתורת הצבע ובאפשרות לבחור בסוג העיצוב באמצעות שילובי צבעים שונים. שילובי הצבעים מסבירים את החשיבות של יחסי הגומלין שמתקיימים בין משטחים רכים וקשים, כמו גם את הגוון והעוצמה של ערכת עיצוב מונוכרומטית.

דוגמה לשילוב צבעים היא ערכת צבעים הרמונית אשר מורכבת משלושה צבעים שמונחים זה לצד זה; או ערכה של צבעים משלימים שכוללת צבעים הפוכים בגלגל הצבעים. שילובי צבעים מציגים את היתרונות של צבעים ניטראליים או של הוספת גוון ניטראלי לעיצוב שהוא צבעוני.

ההבדלים האדריכליים

הבדלים אדריכליים מתמקדים בתוכנית עיצובית שמטרתה להשלים או להנגיד פרטים אדריכליים מסגנונות שמאפיינים תקופות או מדינות שונות, בתוך סגנון אדריכלי אחד.

הסגנונות האדריכליים השונים שמהם אפשר לבחור, כוללים: סגנון גותי, סגנון כפרי, סגנון אורבני וכן הלאה. בחירה באלמנטים דומים בתוך סגנון עיצוב אחד, יכולה להיות, לדוגמה: שימוש בקווים ישרים, מעוקלים או בדפוסים מתוכננים אחרים.

ההבדלים האדריכליים באים לביטוי גם במיקום החדרים בתוך הבית ובסוג התאורה או מסגרת החלונות שבהם משתמשים לשם עיצוב החלל.

המגמות והאופנות

כיוון שתחום עיצוב הפנים מתפתח כל הזמן, חשוב מאוד שמעצבי הפנים יעקבו באופן קבוע אחרי המגמות החדשות בתחום העיצוב.

מעצב פנים שרוצה לשלב מגמות חדשות בריהוט ובעיצוב הפנימי, צריך לפעמים לגשר על הפער שקיים בין המגמות החדשות לישנות. אפשרויות הצבע, הבדים וההדפסים שמתאימים למגמה החדשה צריכים להתאים לסגנון הריהוט הקיים. הרצון לשלב בעיצוב את המגמה העדכנית האחרונה, בא לביטוי גם בבחירה של אביזרים חדשים, גופי תאורה, טיפולי צבע, צבע הקירות וכדומה.

חשוב שהעיצוב אכן ישלב היטב בין מגמת העיצוב הישנה שעדיין בולטת בבית, לבין מגמת העיצוב החדשה שתתווסף לה כעת.