רעיונות לעיצוב מטבח קטן

5.5.2019 שתף

המטבח הוא אזור מרכזי בבית. עיצוב נכון של המטבח יבטיח שהוא ימלא היטב את כל תפקידיו. הכנת מזון מחייבת תנועה, שימוש במכשירי ואביזרי המטבח (שחייבים להיות ממוקמים בצורה נוחה לשימוש), ואנחנו מצפים ממטבח מעוצב שיכיל משטח עבודה נוח, מקום איחסון למצרכים – ביניהם כאלה שיש לשמור בהישג יד, ועוד.
מטבח קטן אינו בהכרח טוב פחות ממטבח רחב ידיים. יש יתרונות לקומפקטיות יעילה, כל עוד מציבים פריטים כך שיהיה פשוט וקל להשתמש בהם כשצריך. לפניכם פירוט קצר של האתגרים הכרוכים בעיצוב מטבח קטן, פתרונות אפשריים וטיפים שיסייעו לכם להפוך מטבח קטן למושלם מבחינה אסטטית ופרקטית כאחד.

ממלכה קטנה לבשלנים גדולים
אפשר בהחלט להפוך מטבח קטן לכזה המשרת נאמנה גם את חובבי הבישול והאפיה הגדולים ביותר. אולי אין מקום לאי, דלפק או שולחן, אבל עם קצת תחכום תגלו שממטבח קטן אפשר להוציא מנות שף, מאפים וקינוחים מפוארים. ראשית חוכמה היא לא ליפול למלכודות חשיבה קונבנציונאלית. דמיינו חלל ריק ובידקו איך יהיה צריך לנוע בעת השימוש במטבח שיוקם בו, היכן רצוי למקם את הפריטים הגדולים, אלו אזורים יהיו מיועדים לאחסון, כמה גדול יכול להיות הכיור ומשטח העבודה שלצידו, מאיזה כיוון יש להאיר על הכל ואיך דואגים לאוורור טוב.

חיפוי קירות המטבח
אחרי שבידיכם מיפוי כללי, ניתן לרדת לפרטים שיבטיחו מטבח שהוא לא רק פרקטי אלא גם נאה – מטבח מעוצב שנעים להיכנס אליו ולשהות בו.
גם במטבח קטן הקירות הם משטח נרחב יחסית וגלוי לעין – ולכן בחירת חיפוי לקירות היא הזדמנות לתרום להשגת המראה והאווירה המבוקשים. כיום ישנם מגוון אריחים המיועדים במיוחד למטבח, כמובן שאפשר גם לבחור כל חיפוי קיר אחר, לקירות פנים או חוץ, ובלבד שיהיה כזה שקל לשמור על נקיונו.
בשנים האחרונות אנו עדים לטרנד של שימוש בבריקים וחיפויי אבן לקירות המטבח, חיפויים כאלה מעניקים מראה חמים וביתי. אריחים קרמיים גם הם פתרון טוב למטבח, ניתן לשלב כאלה עליהם מוטבעות דוגמאות גיאומטריות נאות או פסיפסים.
עיצוב מטבח

סוגים של חיפוי אבן לקירות מטבח
כאמור, חיפוי אבן לקירות מטבח צובר פופולריות בזכות המראה הייחודי והעמידות. מגוון אבנים טבעיות משמשות בייצור אריחי אבן לחיפוי קירות פנים וחוץ. על סוגי אבנים אלו נמנים גרניט, אבן גיר, אבן חול, שיש, צפחה ועוד. ניתן לבחור אריחים שיתרמו ליצירת מראה כפרי, גס מעט, חמים וביתי. לחילופין ישנם חיפויי אבן לקירות מטבח שישתלבו בסגנון עיצוב מודרני בקווים נקיים ומינימליסטיים.

מבחינת גוונים, מומלץ להעדיף צבעים בהירים – אבל אין סיבה להימנע משילוב אלמנטים כהים. כך למשל קירות בגווני אוף וויט עם רצפת אבן חומה. שימוש בעץ בגוונים של חום כהה גם הוא יכול לספק ניגוד המבליט יופיו של חיפוי אבן בהיר, ריצוף יוקרתי ואביזרים משוכללים כגון תנור מקצועי.
כאמור, עיצוב מטבח קטן הוא משימה מאתגרת – ולכן יש לבצע בחירות בתשומת לב, תוך שלוקחים בחשבון את מגוון הפתרונות האפשריים. לעיתים קרובות מגלים שאין קושי למקם את המיכשור והאביזרים, ובתנאי שבוחרים כאלה במידות התואמות את החלל העומד לרשותנו. מחשבה יצירתית דרושה כדי להבטיח ניצול מיטבי של כל אזור חופשי לצרכי איחסון פריטי מזון יבש, שימורים, צלחות, כוסות, סכו”ם, סירים, מכשירים חשמליים ששולפים מדי פעם (מיקסר למשל) וכל דבר אחר שצריך גישה אליו בעת שמבשלים במטבח. יש להקפיד להפיק את המירב גם מן החלל הנמצא בגובה שם ניתן לאחסן פריטים שאין צורך לשמור בהישג יד. שרפרף קטן ששומרים במקום חבוי יאפשר להגיע למדפים וארונות הממוקמים גבוה. שילוב אביזרים כגון משטחים מסתובבים, מדפים פינתיים ומשטח עבודה נשלף יאפשרו ניצול פינות שנותר רק פתח קטן אליהן.