קרמיקה ספרדית לטובת סביבה בת קיימה

13.4.2016 שתף

לתעשיית אריחי הקרמיקה הספרדית יש תפקיד חשוב במה שקשור לבנייה בת קיימא. המאפיינים הטבעיים של אריחים אלה ושיפור טכנולוגיית הייצור, יחד עם מוצרים חדשניים ופתרונות יצירתיים – הפכו את החומר הזה למרכיב אידיאלי שתורם להבטחת האיזון בין הבניין לסביבה שלו.

קיימות בייצור אריחים

המונח “קיימות” בתעשיית האריחים מתייחס לסיפוק מספר דרישות ספציפיות מבלי להתפשר על רמת האספקה בעתיד. תפיסה זו מעורבת בניצול תנאי סביבה מקומיים במטרה להפחית את צריכת האנרגיה.

ה”קיימות” פונה לאדריכלים ולחומרים שבהם הם משתמשים, וקוראת לפרויקטים עכשוויים להקפיד על איזון בין הבניין לסביבה שלו, ולמזער את ההשפעה הסביבתית שלו כדי שלא יסכן את שלומם של הדורות הבאים.

על מנת למזער את השפעות הבנייה, השקיעה תעשיית הקרמיקה הספרדית יותר מעשר שנים בחקר מערכות ייצור ידידותיות לסביבה ובפיתוח פתרונות חדשניים שישפרו את תכונת המבנה כך שיהיה ראוי יותר למגורים (habitability) ויענה על הקריטריונים של “קיימות”.

התעשייה של אריחי קרמיקה ספרדית מיקדה את מאמציה בתחום המו”פ בפיתוח מוצרים ופתרונות בתחום בנייה בת קיימא, במשך למעלה מעשור. בנוסף, היא ניסתה, ללא לאות, להשיג תהליכי ייצור שהשפעתם על הסביבה פחותה. לשם כך, היא צמצמה את רמות הפסולת שנגרמות כתוצאה מפליטת דו תחמוצת הפחמן שהתעשייה מייצרת, והורידה, במידת האפשר, את צריכת האנרגיה והמים.

במקביל, התעשייה מנצלת יותר ויותר את חומרי הפסולת שנוצרים בעת ייצור אריחי הקרמיקה לשימוש חוזר תוך כדי ביצוע הדרגתי של ניתוח מחזורי החיים של המוצרים.
ככול שיותר מוצרים בני קיימא ישמשו לבנייה, כך גם תגדל רמת הקיימות האדריכלית.

תרומת הקרמיקה הספרדית לעיצוב אדריכלי ביו אקלימי

בהתחשב במאפיינים העיקריים שלה, יש לקרמיקה הספרדית יישומים רבים באדריכלות בת קיימא. כידוע, מוצר לטווח הארוך צורך פחות משאבים והוא משפיע פחות על הסביבה.

בהקשר זה, אריחי ספרד השיקו אתר שמסביר את תכונות אריחי הקרמיקה, כולל דוגמאות של עיצובים ופרטי קיימא של פרקטיקות שונות, והוא מציג את החידושים האחרונים בתחום אריחי הקרמיקה. באתר זה אפשר ללמוד כיצד מספקים אריחי הקרמיקה הספרדית פתרונות חדשניים באמצעות האדריכלות הביו אקלימית, הודות למאפייני החלקים הפנימיים של האריחים.

הרמה הגבוהה של אריחי הקרמיקה והאינרציה התרמית שלהם, תורמים לוויסות חום יעיל מאוד (כשהמשמעות היא צריכת אנרגיה נמוכה יותר של הבניין). בנוסף, אריחים אלה אינם מזוהמים, הם היגייניים וקלים לניקוי, ולכן, תורמים תרומה חיובית לבריאות הבניין.

יש היום אלפי פרויקטים שנבנים תוך כדי מודעות לסביבה שלהם ומשתמשים באריחי קרמיקה ספרדית. כמה מהאריחים צוינו לשבח ע”י ASCER (אגודת תעשיית הקרמיקה הספרדית), לאחר שהוכח שהם מציעים פוטנציאל עצום כחומר שבכוחו לשפר את ביצועי חזיתות הבניינים, במיוחד חזיתות מאווררות במיוחד.

חשוב להבין שחזית מאווררת מקדמת את השמירה על חום השמש בעונות הקרות ומבצעת את הפונקציה ההפוכה של קירור הבניין, כאשר הוא מתחמם בקיץ.