עיצוב פנים מול אדריכלות

22.6.2014 שתף

עיצוב פנים מול אדריכלות

עיצוב הפנים והאדריכלות נאבקים כבר במשך כמה עשורים באשר לשאלה היכן וכיצד הם מצטלבים כדיסציפלינות אקדמאיות שונות וכמקצועות נפרדים. יש הטוענים כי אם נמשיך להגדיר מאבק זה באמצעות שתי נקודות מבט מנוגדות ובלתי מתפשרות אלה, יימשך המאבק גם בעתיד הנראה לעין כמעט ללא שינויים משמעותיים.

ככל שהעולם המקצועי הופך ליותר ויותר בין תחומי, כך יש צורך להרחיב את ההגדרה המקצועית והאקדמאית של שני תחומים אלה: אדריכלות ועיצוב פנים.

מקצועות מנוגדים או משלימים

אדריכלים ממשיכים לטעון כי העיצוב של החלל הפנימי נופל תחת תחום השיפוט שלהם, שמבחינת ההשכלה והניסיון המקצועי האדריכלים הם אלה שמוסמכים לעצב את הפנים, ושתמיד תחום זה היה באחריותם. אז אין צורך לשנות. אבל הדברים השתנו. היום נעזרים לא מעט בעלי בתים במעצבי פנים, כשהם מתלבטים אם לחפות את הקיר בסלון בעץ או בריקים, או איזה גוון של פסיפסים לשבץ במטבח או בחדר הרחצה.

המורכבות ההולכת וגוברת של תחום עיצוב הפנים דורשת מומחיות ומיומנות ממוקדת יותר שקשורה לחומרים בני קיימא בחללים הפנימיים, להנדסת אנוש, לעיצוב למגוון של אוכלוסיות, לעיצוב מקומות עבודה, לעיצוב תאורת פנים ולהיבטים אחרים של הסביבה הבנויה שנמצאים על ציר עיצוב הפנים.

עדות לכך היא הצמיחה של מסלול הקריירה הנפרד והמקביל לאדריכלות, של תחום עיצוב הפנים. השכלה אדריכלית, גם בהתחשב ברוחב היריעה שלה, לא מצליחה לספק את המיקוד הנדרש בתחום הפנים על מנת לתמוך בפרקטיקה ההולכת וגואה של מסלול עיצוב הפנים. לכן, סטודנטים מוכשרים רבים בוחרים במסלול לימודים שמתמקד יותר בעיצוב פנים ועונה על תחומי ההתעניינות שלהם, גם אם בסופו של דבר זה עלול למקם אותם בעמדת נחיתות בזירה המקצועית של ענף האדריכלות.

גם אם יש אדריכלים שמכירים בצורך בהשכלה ממוקדת יותר בתחום עיצוב הפנים, הם טוענים שתוכניות הלימוד בתחום עיצוב הפנים שקיימות היום, חסרות את ההקפדה הרעיונית והטכנית כמו גם את הבסיס התיאורטי, שנדרשים כדי להכין כראוי אנשי מקצוע עתידיים. אולם, יש המדגישים שטענה זו מבקרת את הסטאטוס קוו בנקודת זמן מסוימת. ואם תוכנית הלימודים בתחום עיצוב הפנים תעמוד בכל אמות המידה האיכותיות, האם אזי ניתן יהיה להפריד את שני המקצועות? האם אז ניתן יהיה להצדיק את ההפרדה בין עיצוב פנים ואדריכלות? יתר על כן, איכות מסלול הלימודים בתחום עיצוב הפנים השתפר באופן משמעותי בכל מה שקשור לרמת הלימודים ולתעודות ההסמכה.

לעומת טענות אלה, הטיעון המשכנע ביותר מדוע מסלולי הקריירה של אדריכלות ועיצוב פנים צריכים להישאר מחוברים, הוא די פשוט: זה בלתי אפשרי להפריד את עיצוב הבניין מעיצוב הפנים שלו. הפנים צומח באופן ישיר מהצורה ומהרעיון הצורני של הבניין. והבניין אמור להשפיע באופן ישיר על ההתנהגות האנושית בתוך החלל הפנימי.

הקשר בין המבנה לעיצוב הפנים נותר קריטי. לכן, לימודי האדריכלות ולימודי עיצוב הפנים צריכים לשקף את שיתוף הפעולה הנדרש בעבודתם של הבוגרים כאשר ייצאו לעולם המעשי.