עיצוב סלון עם אח או קמין

26.5.2019 שתף

הסלון הוא בדרך כלל החלל הגדול ביותר בבית, והוא ממוקם באופן ההופך אותו נגיש וגלוי לעין. יש סיבות טובות להשקיע בעיצוב הסלון ובהפיכתו למקום נעים בו נוכל לבלות בחברת בני משפחה ואורחים, וגם ליהנות מישיבה לבדנו עם כוס קפה, ספר, מול הטלוויזיה או סתם להתכרבל על הספה.
מכיוון שהסלון משמש כאזור מפגש לבני המשפחה והוא גם החלל בו על פי רוב נארח מבקרים, חשוב שהסלון שלנו יהיה נוח ושימושי, ובה בעת נאה ומעיד על טעם טוב. בעקבות כך, רבים בוחרים להתקין בסלון אח או קמין בהם אפשר להבעיר אש, שגם מפיצה חום פיזי וגם תורמת ליצירת אווירה נעימה.
התקנת קמין או אח בסלון משפיעה על העיצוב. יש מגבלות שצריך לקחת בחשבון (למשל מרחב בו יש להימנע מהצבת פריטים שאינם די עמידים מפני חום) ולצידן אפשרויות שכדאי לנצל, למשל יצירת פינת ישיבה נוחה אל מול האש. לפניכם סקירה קצרה אודות השפעת תוספת של קמין או אח על האופן בו מעצבים את הסלון.

הבדלים בין אח לקמין

יש דמיון רב בין אח וקמין, אך יש גם הבדלים שצריך להכיר ולקחת בחשבון כדי שנוכל להחליט איזה מהם הכי מתאים לנו ומה המשמעויות של כל אחד מבחינת עיצוב החלל בו הם מוצבים.
אח וגם קמין מאפשרים הבערת אש תוך שריפת עץ, וישנם גם כאלו הפועלים בגז. יש יתרונות גדולים לחימום חלל גדול כמו סלון באמצעות אש גלויית להבה- החום נעים מאוד (יחסית, למשל, לאמצעי חימום חשמליים כגון מזגן ותנורי ספיראלה), עץ איכותי מפיץ ניחוח עדין, מראה האש מהפנט, משרה רוגע ויוצר תחושה של ביטחון ושלווה.
גופו של קמין עשוי ברזל והקמין כולו מוצב על רצפת הסלון במקום המיועד לו ומחובר לארובה בדמות צינור רחב המוביל את העשן החוצה, לקמין דלת שבדרך כלל סגורה כאשר מובערת בו אש. ישנם קמינים בעלי דלת ברזל, ואחרים בעלי דלת זכוכית עבה ועמידה בחום.
להבדיל מקמין, אח עשויה להיות בנויה מלבנים או בעלת גוף ברזל המונח במקומו ועליו מותקן חיפוי. בדרך כלל אח יהיה בעל מימדים גדולים יותר מקמין, לא תהיה לו דלת ולכן האש הבוערת בו גלויה לעין. ארובה של אח עשויה להיות דומה לזו של קמין, בנויה מלבנים או שילוב כלשהו של שתי האפשרויות.

קמין לסלון

מה חשוב לקחת בחשבון כשמעצבים חלל סביב קמין או אח?

לצד היתרונות הרבים של התקנת קמין או אח בסלון יש לשקול היטב אם מדובר בהשקעה משתלמת במקרה שלכם. מכיוון שהאח או הקמין מפיצים חום רב, פריטים שיוצבו בסמוך להם חייבים להיות עמידים דיים מפני חום. הבערת אש, הזנתה, תחזוקת האח או הקמין (סילוק אפר, ניקוי ארובה ועוד), לדאוג למלאי עץ מסוג וגודל מתאים (עניין שגם הוצאה בלתי מבוטלת בצידו) כל אלה עשויים להיות דברים שאתם פשוט לא רוצים להתעסק איתם. אם אתם יודעים שהבערת עץ אינה בשבילכם אבל אתם בכל זאת רוצים קמין או אח בסלון כדאי לשקול כאלה הפועלים בגז.
עניין נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא שלפעמים חודר מעט עשן אל חלל הסלון, דבר שגורם אי נעימות למי שריח קל וזמני של מדורה מפריע להם.

לאחר שבחנתם את הנושא, הבנתם במה מדובר והחלטתם מה עדיף עבורכם, אח או קמין, נותר לקבוע היכן יותקן וכיצד ישתלב בעיצוב הסלון. כדי ליהנות מן האח או הקמין שלכם כדאי להקפיד שיהיה נוח להשתמש בו, ולא תצטרכו להזיז דברים ממקומם בכל פעם שתרצו להבעיר אש. אין כמו לשבת על כורסא נוחה אל מול אש מבוערת, ולכן כדאי ליצור פינת ישיבה שתאפשר לכם בדיוק את זה.

אח מפיץ הרבה חום- גוף הברזל של קמין עשוי להגיע לחום של 120 מעלות צלזיוס ואף יותר. כשמעצבים סלון בו מותקן אח או קמין יש לוודא שחיפוי הקיר, כמו גם הריצוף, הסמוך לאח ולקמין הם מסוג עמיד לחום. כיום ניתן לבחור בין מגוון חיפויי קיר ואריחים לריצוף מחומרים עמידים לחום, כגון אריחים קרמיים, בריקים ואריחים עשויים אבן טבעית. אריחי פרקט מרקס פלסטר (ריצוף קרמי דמוי פרקט) הם פתרון מצויין עבור מי שמעוניינים במראה של פרקט ויתרונות של חומר עמיד בחום, הדורש מעט תחזוקה.