טרנדים לעיצוב המשרד העכשווי

8.7.2015 שתף

 

בהנחה שגודל המשרד וצורתו, משפיעים על העסקים שלכם, כיצד אמור להיראות המשרד העכשווי?

  1. שיתוף פעולה הוא מודל העבודה החדש

בעולם העסקי מוכר הסיפור השכיח של חברת R&D (חברת מחקר ופיתוח – Research & Development), שמתחילה את דרכה עם ארבעה אנשים שיושבים במוסך הבית על כסאות מתקפלים סביב שולחן מתקפל. יש שם אנרגיה ובאז מסוימים ואז משהו קורה… החברה גדלה ועוברת למקום גדול יותר, לחלל שנראה באמת כמו משרד מכובד.

העובדים מקבלים משרדים פרטיים, חדרים עם קרניזים דקורטיביים, חלונות רחבים, חדרי שירותים מחופים אריחי פסיפס מרהיבים, רצפות מרוצפות אריחי אבן יקרים, אבל משהו קורה – הם מאבדים את האנרגיה שלהם…

בעיקרו של דבר, כול חברה מגיעה לנקודת בגרות ארגונית שבה היא מאבדת את הבאז המקורי שלה. אבל כאשר צוות של חברת R&D נכנס לחלל שמשפיע על מה שהצוות עושה, זה משפיע גם על התפוקה.

אם כך, למה לא לספק לעובדים מרחב שמאפשר יותר שיתופי פעולה ותומך בצורך לאזן בין זמן למחשבה לבין זמן לצוות?

  1. להיפרד לשלום מהמשרדים הפרטיים הגדולים

תארו לעצמכם סביבת עבודה חלופית שבה לכל אחד מחברי הצוות יש תחנת עבודה קטנה יותר, אבל כול תחנות העבודה מצורפות יחדיו במבנה של קרונות רכבת. במקום שחדר הישיבות ימוקם בקצה המסדרון, הוא ממוקם במרכז של כול תחנות העבודה. מבנה כזה מאפשר לחברי הצוות להיות מספיק קרובים אחד לשני כדי לשמוע זה את זה, ולהעביר רעיונות לכול תחנות העבודה ולמרכז החלל. וכאשר יש צורך בפרטיות, גם תחנת העבודה הקטנה ביותר יכולה להציע דלת שאפשר לסגור.

  1. לקבל בברכה מובלעות פרטיות משותפות

כאשר מיישמים גישות פסיכולוגיות בסיסיות כמו – דרכים בהם אנשים נוהגים לתקשר ביניהם – תכנון החלל יוכל לשחזר תחושה אנושית זו, מבלי להקריב את הפרטיות. למשל, במקום שלכול אחד מהעובדים תהיה תחנת עבודה בגודל של כ-2.5 מ”ר, אפשר לתכנן כול תחנה בגודל של 2 מ”ר, ולחבר יחדיו את 0.5 מ”ר שנחסכו מכול אחת מהתחנות, כדי ליצור מובלעת שמשמשת כטרקלין שבו שולחן, חיבור למחשב נייד וחיבור לטלפון משותף בין 5 אנשים.

זהו המקום שאליו חבר הצוות יכול לגשת כאשר הוא זקוק לזמן להתבונן בחומר, לכתוב הערות, או לערוך מחקר על המחשב הנייד שלו. אבל, כשעליו לבצע שיחת טלפון פרטית, הוא יעבור למרחב הפרטי שלו ויסגור את הדלת.

בדרך שבה מעוצבים המשרדים בימינו, הפרטיות פשוט לא קיימת. העובדים שיצאו בעבר מהמשרד הסגור אל החלל הפתוח (open space), אף פעם לא קיבלו בחזרה את הפרטיות שאיבדו.

  1. העובד של היום נדרש למקום שבו יוכל לעבוד בנוחות

אנשים מתחילים לקבל את הרעיון שהעובדים לא אמורים לבלות את יום העבודה ליד השולחן עם הראש למטה, כדי להיות פרודוקטיביים. אדרבא, היום חלק מהעובדים קשורים הרבה פחות לשטח המשרד שלהם. לדוגמה, טכנאי המחשבים שוהה זמן מועט מאוד במשרד שלו. אבל כאשר הוא משתמש במשרדו, חשוב מאוד שהמקום יהיה פונקציונלי. אם הטכנאי צריך לזחול מתחת לשולחן כדי לחבר את המחשב הנייד שלו לרשת, זה יעצבן אותו.