חיפוי תקרה

31.1.2019 שתף

 

תקרות הן משטח רחב ידיים, בעל נוכחות מבחינה עיצובית ויותר משמעות פונקציונאלית בחדר, ממה שנוטים בדרך כלל להעלות על הדעת. על כן אפשר לומר בביטחון, כי מראה התקרה משפיע מאוד על העיצוב בכל אחד מחדרי הבית. אם בעבר נהוג היה להשאיר תקרות צבועות בלבן – הרי שכיום רבים מבין מי שמשקיעים בעיצוב בית העסק או הבית, ינצלו את הפוטנציאל האסתטי והעיצובי הגלום בעיצוב התקרה – ויבחרו עבורה חיפוי מרהיב. מעבר לפן הדקורטיבי, יש גם שיקולים פונקציונאליים בבחירה בחיפוי לתקרה – למשל, אפשר להשיג אקוסטיקה טובה ובידוד תרמי מוצלח יותר באמצעות בחירת חיפוי תקרה הסופג רעשים ומונע בריחת חום או קור. לפניכם סקירה של סוגי האריחים המשמשים לחיפוי תקרה, היתרונות והחסרונות היחסיים של כל סוג, וטיפים שימושיים בנוגע לבחירת חיפוי התקרה המתאים ביותר עבורכם.

ארבע משפחות של חיפוי תקרה
באופן כללי, נהוג לחלק חיפויי תקרה לארבע משפחות – אריחים אקוסטיים, אריחים פלסטיים, אריחי אלומיניום ואריחי שעם. תקרות אקוסטיות עשויות להתאים לחלל גבוה מספיק, זאת מפני שהן מותקנות בדרך של “תקרה תלויה”.
אריחי פלסטיק מאפשרים לדמות מראה קלאסי מושקע, עם פיתוחים המעניקים לתקרה מראה דמוי אבן. באריחי אלומיניום נעשה שימוש מועט בלבד בישראל ועלותם גבוהה יחסית, אך הם מעניקים לתקרה מראה ייחודי ומפואר הודות לגימור מבריק בגוונים של נחושת ופליז.
אריחי שעם נחשבים ידידותיים לסביבה, והם נראים בהתאם – יש להם מראה טבעי, הם סופגים היטב רעשים ובניגוד למה שאתם עשויים לחשוב, הם אינם סופגים מים וגם לא נוטים לעלות באש (דוחי בעירה).
בתוך כל משפחה אפשר למצוא מגוון אריחים של יצרנים שונים, מהם הנחשבים איכותיים יותר. המחירים בדרך כלל משקפים את איכות האריח. חשוב לדעת כי יש אפשרות לשדרג כמעט כל תקרה באמצעות חיפוי מחדש, אך במקרה של תקרה חדשה יש יתרון גדול בביצוע החיפוי מיד עם תום הבניה.

אריחים אקוסטיים
אריחים כאלו מתאימים לחללים גבוהים יחסית, מכיוון שהם מותקנים בדרך של תקרה תלויה. רוב האריחים האקוסטיים עשויים פיברגלס, כאשר מעבר לספיגת רעשים ומניעת חדירת רעש אל החלל וממנו הם גם מספקים בידוד תרמי מצויין ומפחיתים הוצאות חימום וקירור.

אריחי פלסטיק לתקרה
פלסטיק הוא חומר מתקדם שניתן ליצוק בתבניות המקנות לו דוגמאות דומות לפיתוחים באבן. במבט מלמטה וללא אפשרות לגעת או להתקרב מאוד אל האריחים, קשה להבחין כי מדובר בפלסטיק, ולא תקרת אבן מפוארת. ישנם אריחי פלסטיק שהדוגמאות בהן מוטבעות – מדובר באריחים זולים יחסית, עמידים וקלים להתקנה.

אריחי אלומיניום
בעבר אריחי מתכת לתקרות היו עשויים פח, אולם כיום מקובל יותר להשתמש באלומיניום. אריחים כאלו הם יקרים יחסית, אך מאפשרים הענקת מראה ייחודי ומהודר במיוחד, זאת בזכות גימורים מבריקים או גימורי מט, בגוונים של נחושת ופליז. באריחי אלומיניום לתקרה מוטבעות דוגמאות נאות, המשוות להם מראה מושקע ומוקפד.

אריחי שעם
מי שרוצים מראה טבעי, יכולים לבחור לחפות את התקרה באריחי שעם – הם קלי משקל, מספקים בידוד תרמי ואקוסטי טוב ומותקנים בשיטת התקרה התלויה או בהדבקה ישירות אל התקרה הבנויה. ברוב התקרות המחופות אריחי שעם אין פיתוחים, אך תוכלו למצוא אריחי שעם מהודרים עם דוגמאות ופיתוחים מעוצבים.
שימוש בקרניזים ופנלים
שימוש בקרניזים או פנלים בקו התפר בין התקרה לקיר מאפשר שבירה של הפינה החדה, והקניית מראה מושקע במיוחד. מדובר בהוצאה נוספת, ולכן כדאי להיוועץ במעצב פנים מקצועי על מנת לקבל החלטה מושכלת האם להשתמש בקרניזים או פנלים. עבור כל סוגי האריחים קיימים דגמים שונים של קרניזים ופנלים המתאימים להם, כאשר אין הכרח שאלו יהיו עשויים אותו חומר – אך ברוב המקרים זהו המצב וקיימים אריחים שמחייבים שימוש בקרניזים או פנלים.