איך לרצף קרמיקה

20.5.2014 שתף

הדבר הראשון שצריך להכין לפני הריצוף בקרמיקה, אלה כלים מתאימים, כגון: סרט מדידה, סרגל, פטיש, צבת לאריחים, מסור רטוב, דליים וספוגים, משקפי בטיחות וכל ציוד בטיחות אחר. כמו כן מומלץ להגן על הידיים עם כפפות מתאימות. בנוסף, יש להכין את החומרים המתאימים לריצוף, כמו דיס למשל.

בחרו באריחי קרמיקה שאיכותם טובה. שימו לב שהגימור של האריח הוא איכותי על מנת שלא יישבר בקלות.

שלב 1: הערכה

התחילו בפרויקט על ידי בדיקת המשטח שעליו אתם מתכננים להתקין את האריחים. המצע, או המשטח עליו יונחו האריחים, חשוב ממש כמו האריח עצמו. רצפה לא ישרה או קיר לא אחיד, יכולים להוביל לאריחים שבורים ולכשל של הדיס.

אריחי קרמיקה
מתחת לאריחים שכנראה יירטבו, יש להשתמש בלוח תומך עמיד במים (קירות במקלחת ורצפת חדר האמבטיה, למשל). בין אם הלוח התומך עשוי מדיקט או מבטון, המצע צריך להיות נקי ויציב. המשטחים צריכים להיות ישרים וללא גבשושיות או בליטות. טפט, טיח רופף, צבע מתקלף וכדומה – יש להסיר מהקירות או מהרצפה שאותם עומדים לרצף בקרמיקה.

שלב 2: מדידה

כדי שרצפת הקרמיקה המוגמרת תהיה סימטרית (במקסימום האפשרי), צריך קודם כל למצוא את מרכז הרצפה. לאחר מכן, יש למדוד את הרצפה מהצדדים. חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת לשלב זה ולהבין שאם אתם מרצפים שטח קטן שבו בסופו של דבר יהיו אריחים רחבים בקצה אחד ואריחים צרים בצד השני, כל העבודה תיראה לא מאוזנת.

בבית ישן אתם עלולים לגלות שהרצפה לא מרובעת, מה שיהפוך את העבודה למורכבת יותר. השתמשו בקיר העיקרי כבסיס למדידה, וכך כל מי שנכנס לחדר יראה את קווי האריחים במקביל לקיר.

ברגע שזיהיתם את המרכז והבסיס שממנו תוכלו לעבוד, הצמידו בניצב זוג סרגלים מתאימים (chalk lines). אלה יחלקו את החדר לרבעים שווים פחות או יותר. מומלץ לעבוד החוצה מנקודת המרכז בכל אחד מארבעת החלקים.

שלב 3: הנחת האריחים

לאחר שמצאתם את נקודת המרכז בחדר וחילקתם את החדר לרבעים, פרסו את האריחים כדי לראות איך הם ייראו על הרצפה. עשו זאת “על יבש”, לפני שאתם מערבבים את הדבק או המלט, בתוך כל אחד מהרבעים המרשתים את הרצפה.

הרווח בין האריחים צריך להיות אחיד. ככל שהאריח גדול יותר, הרווח בין האריחים צריך להיות גדול יותר. השתדלו לא לעשות את השגיאה הנפוצה והיא, לדחוף את האריחים קרוב מדי זה לזה כדי להפחית את קווי הדיס. ללא מספיק שטח, הדיס לא יידבק היטב. השאירו מקום לדליפות ולנזקי מים. חשוב גם להמתין ולתת לדבק להתייבש באופן מלא.
ריצוף קרמיקה
כשאתם מתחילים לרצף בפועל, עבדו לאורך הקצה החיצוני באחד הרבעים המחלקים את הרצפה. עבדו מלמעלה למטה, וסיימו בכל פעם שורה אחת בלבד. מלאו בין האריחים תוך כדי ההתקדמות. בדקו פעמיים את מיקום האריח על ידי מדידה והנחת האריח היבש לפני ביצוע ההדבקה.
ריצוף קרמיקה

כל החומרים הנדרשים לריצוף ותחזוקת קרמיקה ניתנים להשגה ברביד מילסטון