אדריכלות פנים כתחום מקצוע עצמאי

22.6.2014 שתף

אלן ס’ קלינגנברג, מהאקדמיה לאומנויות באוסלו, נורבגיה עוסקת בשאלות על אדריכלות הפנים, במאמר “ארבעה ממדים לאדריכלות פנים”. לדבריה, אדריכלות פנים קשה להגדרה, שכן היא נוגעת וכוללת כל כך הרבה תחומים אחרים. התבוננות בטווח זה, שאינו ניתן להגדרה, מארבע זוויות שונות, תאפשר לנסות להתקרב לפרופיל ברור יותר של אדריכלות הפנים כדיסציפלינה בפני עצמה.
כל מי שהתנסה בבניית בית חדש או בשיפוץ הבית, מצא את עצמו מתמודד עם החלטות שקשורות לעיצוב פנים. האם לבחור בריצוף פסיפסים במקלחת או בחדר האמבטיה, או אם לבחור בריקים לחיפוי קיר בסלון, הן התלבטויות מאפיינות. למקצוע אדריכלות הפנים מתייחסת קלינגנברג במאמרה.

תחום העיצוב כרוך בפתרון בעיות, ביצירת משהו חדש, או בהפיכת מצבים פחות רצויים למצבים מועדפים. אבל, האם צריך להגדיר את המקצוע עיצוב פנים בנפרד? למה לא למזג אותו באדריכלות הכללית? הרי יש יתרונות רבים בלהיות חלק מהיקף רחב יותר של ידע ומקצועות.

שלושה מאפיינים עיקריים לעיצוב:

  • המילה “עיצוב” מתייחסת לתהליך.
  • התהליך הוא מוכוון מטרה.
  • מטרת העיצוב היא לפתור בעיות, לענות על צרכים, לשפר מצבים או ליצור משהו חדש או שימושי.

הגדרה זו רלוונטית גם לאדריכלות פנים. כלומר, היא חלק מענף העיצוב.

מדוע עיצוב פנים אינו תת מחלקה של האדריכלות? מאז שהאדריכלים החלו לתפוס את המבנה כשלם. אי אפשר להפריד בין שני הצדדים: עיצוב החוץ והחזית ועיצוב הפנים והחלל שמסביבנו. אם כך, למה יש צורך למצוא הגדרה ספציפית לאדריכלות פנים? קלינגברג. תוהה גם למה כל כך קשה לתאר לסטודנטים (וגם לכלל הציבור) בדרך מדויקת מהי אדריכלות פנים, מבלי שיהיה צורך להצביע על דוגמה קונקרטית?

ארבעה ממדים

כדי למצוא תשובה לשאלות אלה החליטה קלינגברג לחקור את המונח אדריכלות פנים והיא מציעה ארבעה ממדים, שתלויים בנקודת המבט שממנו מתבוננים במונח זה:

  • אדריכלות פנים כפרקטיקה מקצועית. בממד זה כלולים אינסוף דוגמאות של עיצובים לכל מיני סוגים של סביבות אנושיות: עיצוב חלל ביתי, ציבורי, מסחרי וכו’. ממד זה בא לביטוי בעיצוב בתים פרטיים, משרדים, חנויות, בתי ספר, בתי חולים, בתי מלון וכו’.
  • אדריכלות פנים כגוף ידע. מקצוע אדריכלות הפנים תרם במיוחד כפרקטיקה מקצועית, אבל תרם גם לגוף הידע המשותף לבעלי המקצוע. לכן, ידע זה בתחום אדריכלות הפנים מוגדר בדרך כלל באמצעות דוגמאות.
  • אדריכלות פנים כמובן חינוכי. מודעות של גוף הידע בתחום, היא חיונית לפיתוחו של כל קורס חינוכי. לכן, חשוב שתחום אדריכלות הפנים יתן שם לגוף הידע, למרות הקושי. כולם מסכימים לכך שקשה לתאר עיצוב פנים. לכן, יש צורך שאנשי המקצוע יפתחו טרמינולוגיה, לצרכי ביקורת ודיון, אבל בתנאים שלהם.
  • אדריכלות פנים כתחום מחקר. הבנה איך דברים עובדים ולמה, מחייבת אותנו לנתח ולהסביר. זו מטרתה של כל תיאוריה. התיאוריה היא כלי לחקירה ולמחקר ומחקר מתחיל לעיתים קרובות עם תרגול ותיאוריה היא כלי שייתן למעצב מידע חדש והבנה חדשה.

לפי קלינגברג, חייב להיות איזון בין ארבעת הממדים כדי שיוכלו להשפיע ולהפרות אחד את השני. כדי להיות מסוגלים לפתח את הענף עצמו ולהקים אדריכלות פנים כתחום מחקר נפרד, חשוב להבהיר את ההיבטים השונים של המונח אדריכלות פנים.