ריצוף נגד החלקה

7.3.2019 שתף

אחד הדברים המורכבים ביותר שאנחנו עושים, כמעט מבלי משים, מדי רגע ברגע, כשאנו עומדים, הולכים ואפילו, במידה מסויימת גם כשאנחנו יושבים, הוא לשמור על שיווי המשקל.
הליכה על שתיים היא מאתגרת. לא לחינם לוקח לתינוקות שנה ויותר ללמוד לעשות זאת – כאשר רבים מן היתרונות שיש לנו, בני האדם, על בעלי חיים אחרים נעוצים בעובדה שאנו הולכים על שתיים. תנוחה זו מעניקה לנו גובה; אנו רואים למרחק, ונראים גדולים ומאיימים יותר. בנוסף, הליכה על שתיים מותירה את ידינו פנויות לפעולה.
אך ישנם גם חסרונות לאופן בו אנו נעים. קל הרבה יותר לשמור על יציבות כשעומדים והולכים על ארבע; במקרה של נפילה, החבלה עלולה להיות חמורה, במיוחד לראש הניצב גבוה. זו הסיבה שאנו נמנעים ממשטחים חלקים, ונזהרים מאוד כשאנו פוגשים כאלה – שביל מכוסה קרח, למשל.

רובנו מבלים זמן ניכר בבית, מסתובבים בחדרים השונים ומשתמשים בהם למטרות להן נועדו. ולכן, חשוב מאוד להפוך את השהייה בבית לבטוחה. אחד האמצעים שראוי להשתמש בהם כאשר יש צורך בכך, הוא ריצוף נגד החלקה. במאמר הבא, תמצאו תשובות לשאלות כגון אילו סוגי מרצפות נחשבות נוגדות החלקה? מתי צריך להתעקש על ריצוף נגד החלקה? האם בחירה בריצוף כזה פירושה בהכרח פשרה מבחינת מראה ועיצוב? ועוד.

מאפיינים של ריצוף Anti Slip
ריצוף נגד החלקה מכונה באנגלית Anti Slip flooring. מדובר בקטגוריה רחבה למדי של מוצרים המסייעים ליצירת משטח רצפה בעל חספוס המבטיח רמת חיכוך גבוהה עם כפות רגליים, יחפות או הנתונות בתוך גרב, נעל בית, נעל, כפכף או סנדל מסוג כזה או אחר.
הדרך הטובה ביותר להשיג משטחי רצפה עליהם קשה להחליק היא לרצף מלכתחילה במרצפות נוגדות החלקה, נביא דוגמאות לסוגי מרצפות כאלה בהמשך.
העובדה שיש מגוון גדול של מוצרים המיועדים להגביר את החיספוס של רצפה קיימת, מעידה על כך שרבים אינם לוקחים בחשבון את הצורך למנוע סכנת החלקה.
ישנם חומרים המיועדים להפוך את פני המרצפות למחוספסים יותר – חומצות למיניהן, למשל. בנוסף, קיימות גם מדבקות שאפשר להצמיד אל משטח הרצפה ולהקטין את סכנת ההחלקה, פסים מחומר עמיד דמוי נייר לטש, למשל. אבל, כאמור, אם נדע לחזות מראש היכן בבית צריך לרצף כך שלא תיווצר סכנת החלקה ונבחר בהתאם ריצוף Anti slip מתוך המגוון הקיים בשוק, לא נצטרך להשתמש במוצרים ואביזרים נוגדי החלקה.

ריצוף נגד החלקה לחדרי אמבט ואזורים אחרים המועדים לפורענות
מן הסתם, חדרי אמבט הם כאלה בהם סכנת ההחלקה היא גדולה במיוחד. מים מקטינים באופן דרמטי את רמת החיכוך, כאשר עם תוספת של מעט סבון מקבלים מלכודת של ממש. אין פלא שרבות מן הפציעות שנגרמות בשל החלקה מתרחשות בחדר האמבט. כיום, יש היצע רחב של מרצפות איכותיות המיועדות לחדר האמבט, ומיוצרות כך שהן נוגדות החלקה. אם בוחרים ריצוף שאינו מיועד דווקא לחדר האמבט, חשוב מאוד לוודא שרמת החיספוס של פני שטח המרצפות מספיקה. בתקני איכות שונים נהוג להשתמש בנתון המכונה “מקדם חיכוך” או Anti slip resistance  או Anti slip coefficient – יש דירוג המחלק ריצוף לכזה המתאים לאזורים שונים בבית, חדרי שינה וסלון, שירותים, רחבת כניסה, מרתף, חדרי אמבט, אזור סביב בריכה, סאונה, מטבח ועוד.

ריצוף נגד החלקה

סוגי אריחים נוגדי החלקה
יש מגוון גדול של אריחי ריצוף נוגדי החלקה. ניתן למצוא כאלו העשויים קרמיקה, פורצלן ובטון. יש גם אריחים שדוגמת הפסיפס עליהם תורמת ליצירת משטח בעל חיכוך המקטין סכנת החלקה.
חשוב מאוד לתת את הדעת למידת ההגנה נגד החלקה שאנו רוצים להשיג. אין לעשות פשרות בעניין זה כשבוחרים ריצוף לאזורים מועדים לפורענות, כגון חדרי אמבט, מטבח, אזור סביב בריכת שחייה, ג’קוזי או סאונה.
תשומת לב מיוחדת יש לתת לנושא סכנת ההחלקה כשבוחרים ריצוף לבית בו יגורו אנשים מבוגרים מאוד, כמו גם ילדים. לא פעם שומעים על קשיש שנפל בביתו, כאשר ריצוף נגד החלקה יכול למנוע אירוע מצער כזה; ילדים מתרוצצים ועלולים להחליק וליפול, באמבט הם משפריצים מים החוצה ומרטיבים את הרצפה. כשבוחרים ריצוף מומלץ להתחשב גם במשתנים הקשורים בבני המשפחה שיגורו בבית.